Translate

Μουσικό Φανζίν (Miz Maze)

Το Miz Maze ήταν ένα από τα πιο γνωστά ελληνικά μηνιαία μουσικά και όχι μόνο, φανζίν. Κυκλοφόρησε από τον Ιανουάριο του 1987 έως τον Μάιο του 1988, εκδίδοντας συνολικά 17 τεύχη. Τυπωνόνταν στην Χαλκίδα . Το εν λόγω τεύχος ήταν το τέταρτο και εκδόθηκε τον Απρίλη του 1987, το εξώφυλλο φιλοτεχνήθηκε από τον Γιάννη Βασιλείου. Το τιράζ του δεν ξεπερνούσε τα 400 αντίτυπα. Το σλόγκαν του περιοδικού ήταν “Don’t be afraid to be young” από το τραγούδι των Thee
Fourgiven, παρακινώντας τους αναγνώστες να μείνουν νέοι. Το εξώφυλλο είναι ζωγραφισμένο στο χέρι και απεικονίζει έναν αστυνομικό που φοράει έναν γείσο στο κεφάλι που κρύβει τα γενικά χαρακτηριστικά του, το χέρι του είναι μακρύ συμπαραδηλώνοντας το μακρύ χέρι της εξουσία, το σώμα του δεν είναι ζωγραφισμένο θέλοντας να δηλώσει την έλλειψη συναισθημάτων. Ο αστυνομικός με το χέρι του κλείνει το στόμα και τα αυτιά του πάνκη (διακρίνουμε την μοϊκάνα στο κεφάλι του) δείχνοντας την απόλυτη εξουσία που του ασκεί. Ο αστυνομικός έχει μεγαλύτερη σωματική διάπλαση από τον πάνκη πράγμα που δηλώνει αίσθηση εξουσίας και ισχύος. Πάνω στο εξώφυλλο με την τεχνική του κολάζ είναι τοποθετημένα τα ονόματα καλλιτεχνών που αποκρυπτογραφούν την θεματολογία του περιοδικού, όπως αφιέρωμα στην Αμερικανίδα τραγουδίστρια Nico, στον καλλιτέχνη Andy Warhol, στο συγκρότημα Sunny Boy και στον τραγουδιστή και κιθαρίστα Jeffrey Lee Pierce του πανκ συγκροτήματος “The Gun Club”, τέλος περιέχεται και μια συνέντευξη από τον ραδιοερασιτέχνη και Disc Jockey Κώστα Ξύδη. Το περιοδικό κυκλοφόρησε μαζί με ένα flyer από την συναυλία των Last Drive και Τρύπες που διεξήχθη τον Δεκέμβριο του 1987. Στην διπλανή φωτογραφία είναι το οπισθόφυλλο του περιοδικού, στο οποίο αναγράφετε  το «Ποίηση εκτός» . Το περιοδικό πωλείται στην χαμηλή τιμή των 100 δραχμών πράγμα που δικαιολογεί την αντιεμπορευματική ιδεολογία των φανζίν, για να καλύπτονται τα έξοδα της παραγωγής του έντυπου. Τα μορφολογικά στοιχεία του περιοδικού είναι ταυτόσημα της πανκ υποκουλτούρας. Στην τυπογραφική εμφάνιση του περιοδικού Miz Maze αποτυπώνεται κατά κάποιον τρόπο η ένταση της πανκ μουσικής αφού διακρίνουμε α) χαμηλή ποιότητα της εκτύπωσης β) η μη τήρηση στοιχειωδών κανόνων στοιχειοθεσίας όπως παρατηρούμε στο εξώφυλλο σκορπισμένοι τίτλοι ή η απουσία αριθμών σελίδων συντελεί στη διαμόρφωση ενός σετ από «πανκ γραφιστικούς κώδικες», που κατά κάποιον τρόπο αντανακλούν τη χαμηλή ποιότητα της παραγωγής, την αδιαφορία για τους κανόνες της μουσικής αρμονίας και τη σπάνια χρήση του μετρονόμου που εν πολλοίς χαρακτηρίζουν την πανκ μουσική. Επίσης, η όλη γραφιστική γλώσσα του περιοδικού Miz maze και άλλων zines της εποχής προέρχεται από σχετικά zines του Jamie Reid (γραφίστα των Sex Pistols). Ο Reid καθιερώνει τη σύνδεση του πανκ με τεχνικές των ντανταϊστών και των καταστασιακών του 20ου αιώνα που αποδομούσαν συστηματικά τις εικόνες που έβρισκαν γύρω τους χρησιμοποιώντας την τεχνική του κολάζ. Σε κάθε περίπτωση, η παρουσία μουντζούρων, αλλά και η ανορθογραφία, όπως και η πλημμελής σύνταξη και στίξη καθιστούν τα πανκ zines δυσανάγνωστα και δημιουργούν σύμφωνα με τον Dick Hebdige «την εντύπωση ότι πρόκειται για κάτι επείγον και άμεσο, ένα φύλλο που βγήκε με άσκεφτη βιασύνη, σημειώματα από την πρώτη γραμμή του πολέμου». Ο Thompson επισημαίνει ότι τα εν λόγω περιοδικά αποσκοπούν στην εξοικείωση του αναγνώστη με την διαδικασία παραγωγής τους και κατ’ επέκταση στην ενίσχυση πεποιθήσεις ότι ο καθένας μπορεί να τυπώσει ένα zine. Στο οπισθόφυλλο του Miz maze αυτό γίνεται αντιληπτό καθώς το ποίημα «ποίηση εκτός» (είναι γραμμένο δια χειρός) του Τάσου Αίγιαλου .



Τέλος, τα πανκ zines (όπως και το Miz maze) είναι αναπόσπαστο κομμάτι του πανκ καθώς αναδείκνυε την παρουσίαση της πρώιμης πανκ σκηνής, η οποία παρουσιαζόταν ελλιπώς ή με διαστρεβλωμένο τρόπο από τα επίσημα μέσα. Μέσω των πανκ zines συγκροτούνται νέες μορφές κοινωνικότητας και επικοινωνιακά δίκτυα έξω από και ενάντια στα επίσημα κανάλια διακίνησης της πληροφορίας.

Φωτεινή Ρουμελιώτη





















Share on Google Plus

About Απέναντι Όχθη

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Άφησε το σχόλιο σου