Οικογενειακός αμοραλισμός της καθυστερημένης κοινωνίας

Οι 17 λογικές συνέπειες που περιγράφουν τον κανόνα - οικογενειακός αμοραλισμός - της καθυστερημένης κοινωνίας, κατά E. Banfield: Αναμετρηθείτε, αν δεν σας πειράζει, μαζί τους
Προσπαθούμε να μεγιστοποιήσουμε το βραχυπρόθεσμο υλικό όφελος της πυρηνικής οικογένειας και περιμένουμε ότι όλοι οι άλλοι θα κάνουν το ίδιο.

Εξετάζοντας μερικές λογικές συνέπειες του πιο πάνω κανόνα – από την έρευνα με θέμα/τίτλο “Η ηθική βάση μιας καθυστερημένης κοινωνίας” του Edward Banfield -  καλούμαστε να διαπιστώσουμε (ή όχι) αν πράγματι περιγράφουν πολλές από τις τυπικές συμπεριφορές στις καθυστερημένες κοινωνίες. Κρίνοντας – γιατί όχι; - και από την εμπειρία της δικής μας.

Δεκαεπτά είναι οι κατά Banfield λογικές συνέπειες του κανόνα, οι εξής:

1. Σε μια καθυστερημένη κοινωνία (οικογενειακού αμοραλισμού) κανείς δεν προωθεί το συμφέρον του κοινωνικού συνόλου, εκτός αν αυτό του εξασφαλίζει κάποιο ατομικό πλεονέκτημα.
2. Μόνο οι αξιωματούχοι ασχολούνται με τα κοινά, επειδή πληρώνονται γι’ αυτό. Αν ένας απλός πολίτης δείξει σοβαρό ενδιαφέρον για ένα δημόσιο πρόβλημα, αυτό θα θεωρηθεί παράξενο και ίσως ύποπτο.
3. Η δημόσια διοίκηση λειτουργεί ανεξέλεγκτα, επειδή ο έλεγχος των αξιωματούχων είναι αποκλειστική υπόθεση άλλων αξιωματούχων.
4. Είναι πολύ δύσκολο να υπάρξουν και να διατηρηθούν στη διάρκεια οργανωμένες δραστηριότητες με σκοπό το κοινό συμφέρον.
5. Οι κρατικοί λειτουργοί δεν αισθάνονται ταύτιση με τους σκοπούς της υπηρεσίας τους και δεν εργάζονται περισσότερο από όσο είναι απαραίτητο για να διατηρήσουν τη θέση τους, ή, αν αυτό είναι δυνατό, να πάρουν προαγωγή.
6. Δεν υπάρχει κανένας σεβασμός προς το νόμο αν δεν υπάρχει ο φόβος της τιμωρίας. Έτσι, δεν έχουν καμιά αξία τα συμβόλαια που βασίζονται σε νομικές διαδικασίες, ιδιαίτερα αν το κόστος της επιβολής του νόμου στους ασυνεπείς είναι υψηλότερο από τη ζημιά της μη τήρησης του συμβολαίου.
7. Ο δημόσιος λειτουργός δεν διστάζει να δεχθεί δωροδοκίες αν αυτό είναι ασφαλές. Από την άλλη πλευρά, είτε πάρει δωροδοκίες είτε όχι, η κοινωνία θεωρεί βέβαιο ότι το κάνει.
8. Σε μια καθυστερημένη κοινωνία οικογενειακού αμοραλισμού, οι αδύναμοι ευνοούν μια κυβέρνηση με “ισχυρό χέρι” που διατηρεί την τάξη.
9. Ο ισχυρισμός κάποιου ότι ενδιαφέρεται πρωτίστως για το κοινωνικό συμφέρον, δεν μπορεί να θεωρηθεί παρά απάτη.
10. Σε μια καθυστερημένη κοινωνία οικογενειακού αμοραλισμού δεν μπορεί να υπάρχει σύνδεση μιας αφηρημένης πολιτικής αρχής (όπως μιας ιδεολογίας) και συγκεκριμένης συμπεριφοράς στην καθημερινή ζωή.
11. Δεν υπάρχουν αληθινοί ηγέτες και οπαδοί. Η καχυποψία μηδενίζει τις πιθανότητες των πιο μορφωμένων να αναδειχθούν σε ηγέτες της κατώτερης τάξης.
12. Η ψήφος είναι ανταλλάξιμο είδος. Βασικό της κριτήριο είναι αν μπορεί να αποφέρει σε αυτόν που ψηφίζει ή στην οικογένειά του κάποιο χειροπιαστό όφελος.
13. Το κοινό καλό έχει αξία μόνο στον βαθμό που θα αποφέρει αντίστοιχο όφελος σε κάθε συγκεκριμένη οικογένεια. Μάλιστα, αν κάτι ωφελεί τους άλλους περισσότερο θα θεωρηθεί αρνητικό από αυτούς που πιστεύουν ότι ωφελούνται λιγότερο.
14. Ο ψηφοφόρος δεν πιστεύει τίποτε από τις υποσχέσεις των κομμάτων. Προτιμά με την ψήφο του να ξεπληρώσει χάρες που του έχουν ήδη κάνει (ελπίζοντας για περισσότερες στο μέλλον) παρά να επενδύσει σε χάρες που του έχουν υποσχεθεί.
15. Όλοι πιστεύουν πως όποιος έχει την εξουσία είναι ιδιοτελής και διεφθαρμένος. Από την επομένη των εκλογών οι ίδιοι οι ψηφοφόροι των νικητών είναι βέβαιοι πως οι νέοι κυβερνώντες δεν έχουν κανένα σκοπό να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους.
16. Παρά την προθυμία των ψηφοφόρων να πουλήσουν την ψήφο τους σε μια καθυστερημένη κοινωνία οικογενειακού αμοραλισμού δεν μπορούν να υπάρξουν πραγματικά ισχυροί ή σταθεροί (στις βασικές θέσεις τους αν μη τι άλλο) πολιτικοί μηχανισμοί.
17. Σε μια καθυστερημένη κοινωνία οικογενειακού αμοραλισμού, τα στελέχη των κομμάτων προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον μεγαλύτερο πλειοδότη και δεν είναι σπάνιο φαινόμενο η αυξομείωση των ποσοστών των κομμάτων ανάλογα με τις μετακινήσεις των στελεχών.

*Καίτοι έχουν περάσει πολλές δεκαετίες από την (μεταπολεμική) έρευνα/εργαλείο του Banfieldσχετικά με τις καθυστερημένες κοινωνίες, αδυνατούμε να αντιπαρέλθουμε τον πειρασμό και να μη σας ρωτήσουμε:Διαπιστώνετε κάτι γνώριμο σε εσάς στα ερευνητικά ευρήματα;


egomiocy.blogspot.gr


Share on Google Plus

About apenanti oxthi

Μια άλλη ματιά στην λεωφόρο των πληροφοριών.