Η χαρτογράφηση των πεποιθήσεων

Λέγεται ότι οι Ινδιάνοι της Αμερικής δεν ήταν σε θέση να δουν τα καράβια του Κολόμβου, αν και πλησίαζαν προς την ακτή, γιατί στο μυαλό τους δεν υπήρχε προηγούμενη γνώση ανάλογων πλοίων. Ο Μάγος της φυλής, επειδή είχε την αντιληπτική ικανότητα να δει πλοία, έδωσε στους Ινδιάνους τις απαραίτητες πληροφορίες για τις ιδιότητες τους. Η εμπιστοσύνη των Ινδιάνων στη γνώση και το κύρος του Μάγου τους επέτρεψε να διευρύνουν την αντίληψη τους και να αποδεχτούν μια άλλη πραγματικότητα που, λόγω έλλειψης προηγούμενης γνώσης αρνούντο.

Φαίνεται ότι όσα δεν αντιλαμβανόμαστε με το μυαλό μας, δεν τα βλέπουμε  και με τα μάτια  μας. Βλέπουμε τον κόσμο που μας επιτρέπουν η αντίληψη μας και οι αποθηκευμένες στην μνήμη μας γνώσεις και εμπειρίες. Όταν όμως προστεθεί καινούρια γνώση, μπορούμε να αντιληφθούμε την πραγματικότητα με διαφορετικό τρόπο. Με απλά λόγια, δημιουργούμε τον κόσμο που αντιλαμβανόμαστε.

Κάθε ενέργεια στην οποία προβαίνουμε αποτελεί προϋπόθεση για την πραγματικότητα. Δημιουργούμε την << προϋπόθεση>> και η πραγματικότητα  συμμορφώνεται. Αυτό που προϋποθέτουμε, που πιστεύουμε  ότι υπάρχει, θα το δούμε μπροστά μας ή θα προκαλέσουμε τις συνθήκες για να συμβεί. Αν για παράδειγμα κάποιος πιστεύει ότι είναι άτυχος και διαρκώς του συμβαίνουν γεγονότα που τον ταλαιπωρούν, το μυαλό του έχει την τάση, όχι μόνο να εστιάζει στις δυσκολίες της ζωής του, αλλά και να τις μεγεθύνει. Δεν αποκλείεται δε ο άνθρωπος αυτός ασυνείδητα να επιλέγει να εμπλακεί σε καταστάσεις που θα τον δυσκολέψουν, αφού αυτό είναι η μόνη πραγματικότητα που αναγνωρίζει.
Αυτό ασφαλώς σπανίως το συνειδητοποιούμε και γι’αυτό νομίζουμε ότι δεν συμμετέχουμε στη δημιουργία της πραγματικότητας που ζούμε. 

Η πραγματικότητα για τον κάθε άνθρωπο είναι υποκειμενική. Διαμορφώνεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό του εγκεφάλου του και την αντίληψη του. Παρόλο που θέλουμε να πιστεύουμε πως υπάρχει μια <<πραγματικότητα>>, την οποία όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε, είναι γεγονός πως σχεδόν πάντα οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται  τα ίδια πράγματα εντελώς διαφορετικά. Φαίνεται ότι αυτό που φτάνει στο συνειδητό νου μας έχει υποστεί επεξεργασία κατά μοναδικό τρόπο. Επειδή η αντίληψη μας για τα αντικείμενα, τα γεγονότα, για τον εαυτό μας και τους άλλους γύρω μας είναι μοναδική, προφανώς κάποιος άλλος παράγοντας υπεισέρχεται και κάνει τις αντιλήψεις των ανθρώπων να διαφέρουν. Επομένως η ανθρώπινη αντίληψη δεν διαμορφώνεται με βάση μόνο τα αισθητήρια όργανα. Προφανώς υπάρχει ένας  αριθμός παραγόντων που επηρεάζουν  την αντίληψη και ασφαλώς εμείς είμαστε αναρμόδιοι να τους αναλύσουμε. Αυτό που γνωρίζουμε όμως είναι ότι μεταξύ των εξωτερικών ερεθισμάτων και της υποκειμενικής μας αντίληψης, μεσολαβεί μία σκέψη-ερμηνεία που είναι καθαρά δική μας. Μία αλληλουχία νευροψυχολογικών <<ερμηνειών>> , από πολύ νωρίς, μας επιτρέπει να προσδώσουμε λογική και νόημα στο χάος των αναρίθμητων αισθητηριακών ερεθισμάτων που φτάνουν στον εγκέφαλό μας.

Τελικά αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα, όχι όπως αυτή είναι, αλλά χρωματισμένη από τα ιδιοσυγκρασιακά μας στοιχεία. Αυτό εύκολα επαληθεύεται από τη παρατήρηση. Δίνει μια εξήγηση γιατί το ίδιο το αισθητηριακό ερέθισμα προκαλεί διαφορετική  αντίληψη, καθώς και γιατί διαφορετικά ερεθίσματα μπορεί να προκαλέσουν την ίδια αντίληψη. Η πραγματικότητα περιορίζεται στα όρια της αντίληψης μας. Δεν υπάρχει μια στερεή και αμετάβλητη πραγματικότητα. Με άλλα λόγια, η αντίληψη μας για την πραγματικότητα δημιουργεί την πραγματικότητα μας. Ο κόσμος που βλέπουμε είναι κομμάτια πιθανής πραγματικότητας. Ο τρόπος που παρατηρούμε το κάθε τι γύρω μας και η ερμηνεία που προσδίδουμε σε αυτό που προσέχουμε διαμορφώνει την δική μας πραγματικότητα. Ο παρατηρητής λοιπόν, δεν είναι αμέτοχος στη δημιουργία της πραγματικότητας.
Αυτό μπορούν να μας το διαβεβαιώσουν οι δικαστές, όταν εξετάζουν τους μάρτυρες για ένα έγκλημα. Συχνά, οι εκδοχές του <<τι συνέβη στην πραγματικότητα>> διαφέρουν μεταξύ τους. Κάθε μάρτυρας περιγράφει με ξεχωριστό τρόπο τι είδε, τι άκουσε, τι ένιωσε. Δίνει διαφορετικές λεπτομέρειες για την εμφάνιση (ύψος, ρούχα) του θύματος και του δράστη και ορκίζεται ότι μόνο αυτός περιγράφει με ακρίβεια την πραγματικότητα. Λέει βεβαίως τη δική του αλήθεια όπως αυτός αντιλαμβάνεται. Η πραγματικότητα για το τι συμβαίνει εκεί έξω έχει πάντα την προσωπική μας σφραγίδα, την υποκειμενική μας ερμηνεία.

Ο καθένας από εμάς, λοιπόν βιώνει έναν κόσμο ερμηνευμένο βάση τους δικούς του σχεδιασμένους πεποιθησιακούς χάρτες, κατά τρόπο μοναδικό.

Προφανώς όπως λέει και ο  Wheeler (συνάδελφος του Αϊνστάιν και του Νιλς Μπορ). <<Δεν είμαστε απλώς θεατές που βρεθήκαμε τυχαία σε μια κοσμική σκηνή, είμαστε διαμορφωτές και δημιουργοί που ζούμε σε ένα συμμετοχικό σύμπαν.        

Απόσπασμα από το βιβλίο των Ευγενία Καρυώτη- George Philips " Η Χαρτογράφηση των πεποιθήσεων" που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ι.Σιδέρης

Ο Georges Philips είναι συγγραφέας, σύμβουλος, υπνοθεραπευτής με ειδίκευση στην αλλαγή πεποιθήσεων, τη διδασκαλία «τρόπων σκέψης». Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής του τρόπου σκέψης Edward De Bono και ιδρυτής του International College of Eclectic Therapies. Η εμπειρία του ως σύμβουλος επιχειρήσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη, σε συνδυασμό με τη μελέτη της ψυχανάλυσης, τον οδήγησε στο να συνεργαστεί με διεθνείς επιχειρήσεις, δημιουργώντας και διδάσκοντας μεθόδους επικοινωνίας, στρατηγικής και ομαδικής συνεργασίας. Είναι συγγραφέας βιβλίων και παραδίδει σεμινάρια πάνω στην στρατηγική σκέψη και την προσωπική ανάπτυξη, ενώ ταυτόχρονα ως θεραπευτής βοηθά άτομα που πάσχουν από παιδικά τραύματα. Τα συγγράμματα του Georges Philips ασχολούνται με μία ευρεία θεματολογία όπως τις τεχνικές ψυχανάλυσης («Gold Counselling»), την αυτοβοήθεια («Change Directions»), την αναλυτική υπνοθεραπεία, τον Νευρογλωσσολογικό Προγραμματισμό (NLP) και τη διαχείριση του άγχους. Είναι παντρεμένος με τη Lyndy Philips, συγγραφέα παιδικών παραμυθιών, και κατοικούν στο Λονδίνο, ενώ περνούν αρκετούς μήνες του χρόνου στη Χαλκίδα Ευβοίας.


H Ευγενία Κανδηλώρου-Καρυώτη γεννήθηκε στην Αθήνα και έζησε στο Ναύπλιο μέχρι τα 18 της χρόνια. Φοίτησε στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι πτυχιούχος της Ελληνικής Φιλολογίας. Το 1976 ίδρυσε τον δικό της εκπαιδευτικό χώρο. Μέχρι σήμερα , εκατοντάδες μαθητές εμπιστεύτηκαν το πρωτοποριακό σύστημα διδασκαλίας της. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος σεμιναρίων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων με επιστημονικό αντικείμενο την ψυχολογία. Εκπαιδεύτηκε στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο, στον τομέα της Ψυχικής Υγείας και Ανάπτυξης Ψυχοκοινωνικών Δεξιοτήτων. Εξειδικεύτηκε στον Νευρο-Γλωσσικό-Προγραμματισμό (Certified Practitioner of NLP) και στην ψυχοθεραπευτική μέθοδο Gold Psychotherapeutic Counselling (Master Practitioner of Gold Creative Psychotherapy). Κατέχει, επίσης, πτυχίο σπουδών στη Συστημική Αναπαράσταση (Ελληνικό Ινστιτούτο Συστημικής Αναπαράστασης, Bert Ηellinger), καθώς και στη Θεωρία των Συστημάτων & τη Συστημική Σκέψη (Α.Κ.Μ.Α.). Το 2002 ίδρυσε στο Μαρούσι το κέντρο «Ανθρωπογνωσίας Εστία», όπου εργάστηκε ως σύμβουλος σε θέματα εφηβείας, σχέσεων, επικοινωνίας και αυτοεκτίμησης. Η συγγραφική της δραστηριότητα ξεκίνησε με το βιβλίο «Ανθρωπογνωσία: Καθοδήγηση στην Έκθεση». Το δεύτερο συγγραφικό της εγχείρημα, «Η Ανθρωπογνωσία ως πηγή προβληματισμού και δημιουργικής έκφρασης», έχει εγκριθεί για τις σχολικές βιβλιοθήκες από τα Υπουργεία Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου.

Share on Google Plus

About apenanti oxthi

Μια άλλη ματιά στην λεωφόρο των πληροφοριών.