EΔOYAΡΔO ΓΚAΛEANO Είμαι Έλληνας, όσο ποτέ

Aυτός ο κόσμος έχει την αλητεία μέσα του… δεν είναι αυτός ο κόσμος που γεννηθήκαμε αντάξιος των ονείρων μας …αλλά υπάρχει ένας άλλος κόσμος στην κοιλιά αυτού του κόσμου… που περιμένει. Θα είναι ένας κόσμος πολύ διαφορετικός και με μια επώδυνη γέννα. Αναγνωρίζω τα χαρακτηριστικά αυτού του καινούργιου κόσμου από τις αυθόρμητες διαδηλώσεις που σαρώνουν τον πλανήτη και από την δικιά σας γωνιά, την Ελλάδα μας. Πολλοί με ρωτούν τι θα συμβεί μετά. Δεν γνωρίζω, απαντώ και δεν με νοιάζει ιδιαίτερα. Η αλήθεια είναι, ότι με ενδιαφέρει πάρα πολύ αυτό που συμβαίνει τώρα. Πώς θα τελειώσει αυτή η ιστορία; Είναι σαν να αναρωτιέμαι πότε θα ερωτευτώ. Δεν με νοιάζει ο θάνατος όταν ζω την μαγική στιγμή του έρωτα… και εγώ λέω, αυτή η στιγμή έχει το άπειρο μέσα της, όσο διαρκεί… Είμαι Έλληνας, όσο ποτέ, τούτες τις ώρες…


*Διαβάστηκε στην επετειακή εκδήλωση που έγινε  στις 27 Οκτωβρίου 2011 στον Δήμο Ελληνικού-    Αργυρούπολης, στην μνήμη του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα, 44 χρόνια από την δολοφονία του. (1)


Ο Εδουάρδο Γκαλεάνο (ισπανικά: Eduardo Germán María Hughes Galeano (Μοντεβιδέο, 3 Σεπτεμβρίου 1940), είναι ένας Ουρουγουανός δημοσιογράφος και συγγραφέας, είναι μία από τις πιο εξέχουσες προσωπικότητες της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας.
Τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες. Τα πιο γνωστά έργα του είναι τα Μνήμες φωτιάς (1986) και Οι ανοιχτές φλέβες της Λατινικής Αμερικής (1971), που έχουν μεταφραστεί σε 20 γλώσσες. Οι δουλειές του υπερβαίνουν τις ορθόδοξες τεχνοτροπίες, συνδυάζοντας το ντοκιμαντέρ, το μυθιστόρημα, τη δημοσιογραφία, την πολιτική ανάλυση και την ιστορία. Ο Γκαλεάνο αρνείται ότι είναι ιστορικός: «είμαι ένας συγγραφέας που θα ήθελε να συνεισφέρει στη διάσωση της απηχθείσας μνήμης όλης της Αμερικής, αλλά πάνω από όλα της Λατινικής Αμερικής, πατρίδα περιφρονημένη και αγαπητή». 

Έργα μεταφρασμένα στα ελληνικά

«Οι ανοιχτές φλέβες της Λατινικής Αμερικής» (1971)
«Μνήμες φωτιάς» (1982-1986)
«Το βιβλίο των εναγκαλισμών» (1989)
«Τα χίλια πρόσωπα του ποδοσφαίρου» (1995)
«Ένας κόσμος ανάποδα» (1998)
«Καθρέφτες. Μία σχεδόν παγκόσμια ιστορία» (2008)   (2)

 Απόσπασμα από Καθρέφτες

Κλουβιά που ταξιδεύουν

Ο δουλέμπορος που περισσότερο αγαπούσε την ελευθερία είχε ονομάσει τα
καλύτερά του πλοία »Βολταίρος» και “Ρουσό».
Μερικοί τους είχαν δώσει ευλαβικά ονόματα: »Ψυχή», »Ευσπλαχνία», »Προφήτης Δαυίδ», »Ιησούς», »Άγιος Αντώνιος», »Άγιος Μιχαήλ», »Ιάκωβος», »Άγιος Φίλιππος», »Αγία Άννα», »Άμωμος Σύλληψη».
Άλλοι εκδήλωναν την αγάπη τους για την ανθρωπότητα, τη φύση και τις γυναίκες: »Ελπίδα», »Ισότητα», »Φιλία», »Ήρωας», »Ουράνιο Τόξο», »Περιστέρι», »Αηδόνι», »Κολιμπρί», »Επιθυμία», »Αξιαγάπητη Ντέπυ», »Μικρή Πόλυ», »Αγαπημένη Σεσίλια», »Φρόνιμη Χάνα». 
Τα πιο ειλικρινή πλοία έφεραν ονόματα όπως »Υποτέλεια», και »Φρουρός».
Όταν ένα φορτίο με εργατικά χέρια πλησίαζε το λιμάνι, δεν σήμαιναν σειρήνες, ούτε έριχναν πυροτεχνήματα για να αναγγείλουν τον ερχομό τους. Δεν ήταν ανάγκη. Ο κόσμος το καταλάβαινε από την μπόχα.
Το εμπόρευμα με τη φριχτή μυρωδιά βρισκόταν στοιβαγμένο στα αμπάρια. Οι σκλάβοι ήταν καλά δεμένοι και ακίνητοι μέρα νύχτα, ώστε να μην χαραμίζεται ούτε σπιθαμή από τον πολύτιμο χώρο. Κατουρούσαν και αφόδευαν ο ένας πάν στον άλλο, έτσι αλυσοδεμένοι όπως ήταν αναμεταξύ τους από το λαιμό, τους καρπούς και τους αστραγάλους, και όλοι μαζί σε μεγάλες σιδερένιες μπάρες.
Πολλοί πέθαιναν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. 
Κάθε πρωί, οι φύλακες πετούσαν τους μπόγους  στη θάλασσα.

Τα παιδιά της οδοιπορίας

Οι άθλιες βάρκες με τους μετανάστες που καταποντίζονται στη θάλασσα είναι τα δισέγγονα εκείνων των δουλεμπορικών. 
Οι σημερινοί σκλάβοι, που δεν ονομάζονται πια έτσι, έχουν την ίδια ελευθερία που είχαν και οι πρόγονοί τους, όταν τους χτυπούσαν με το μαστίγιο και τους πετούσαν στις φυτείες της Αμερικής.
Δεν φεύγουν: τους αναγκάζουν. Κανείς δεν μεταναστεύει επειδή το θέλει. 
Από την Αφρική κι από πολλά άλλα μέρη, οι απελπισμένοι προσπαθούν να γλιτώσουν από τον πόλεμο, την ξηρασία, τη χέρσα γη, τα μολυσμένα ποτάμια και την άδεια τους κοιλιά. 
Το εμπόριο ανθρώπινης σάρκας αποτελεί σήμερα μία από τις καλύτερες εξαγωγικές δραστηριότητες του Νότου. 
Απόσπασμα από βιβλίο του Eduardo Galeano, Καθρέφτες Μια σχεδόν παγκόσμια ιστορία, μετάφραση: Ισμήνη Κανσή (Εκδ. Πάπυρος)
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
Η ιστορία γράφεται από τους νικητές, λέει η γνωστή ρήση, όμως ο Γκαλεάνο έχει θέσει ως προγραμματικό στόχο της συγγραφικής του πορείας να γράψει την ιστορία που δεν πρόλαβαν να γράψουν οι ηττημένοι, οι αφανείς, οι αδύναμοι, οι »ελάσσονες», αλλά και αυτοί που τόλμησαν στο πέρασμα των αιώνων να ορθώσουν το ανάστημά τους σε κάθε μορφή εξουσίας, να δώσει φωνή σ” αυτούς που δεν μπόρεσαν να μιλήσουν. Στους Καθρέφτες ο Γκαλεάνο γράφει μια »σχεδόν παγκόσμια ιστορία», που ξεκινά από τους κοσμογονικούς μύθους και την εμφάνιση του ανθρώπου στη γη και φτάνει μέχρι την αυγή του 21ου αιώνα. Σε εξακόσια αφηγήματα-βινιέτες που αναπτύσσονται χρονολογικά αλλά και θεματικά, μιλά για τον αγώνα του ανθρώπου για ζωή, για την ομορφιά, τις γυναίκες και τους άνδρες, για τον πόλεμο, την φτώχεια, τις κοινωνικές ανισότητες και τον ρατσισμό, για τον επεκτατισμό και την αδηφαγία της Δύσης, για τη φύση και την καταστροφή της, για το ποδόσφαιρο και τα ΜΜΕ.
Με τους Καθρέφτες ο Εδουάρδο Γκαλεάνο προσφέρει ένα έργο ιστορίας και πολιτικού στοχασμού επιδιώκοντας να φέρει στο φως την άλλη όψη του κόσμου, να αναδείξει τις πολλαπλές πτυχές του ιστορικού βιώματος του ανθρώπου τις οποίες αποκρύπτουν οι επίσημες, εξουσιαστικές αφηγήσεις του ιστορικού παρελθόντος. (3)


Πηγές  : (1) Άνω κάτω στο Καλαμάκι
            (2) Βικιπαίδεια  
            (3) Ουλαλούμ


Share on Google Plus

About apenanti oxthi

Μια άλλη ματιά στην λεωφόρο των πληροφοριών.