Ζην ηδέως.Ο κήπος του Επίκουρου

«Η σοφία δεν έχει έρθει ένα βήμα παραπέρα από τον Επίκουρο, αλλά έχει περάσει συχνά πολλές χιλιάδες βήματα προς τα πίσω." 

Friedrich Nietzsche


Ο Επίκουρος δημιούργησε ένα μικρό κήπο λίγο πιο έξω από την Αθήνα, ο κήπος ήταν γνωστός σαν τον κήπο του Επίκουρου .Σαν φιλόσοφος δεν είχε καμιά Ακαδημία όπως ο Αριστοτέλης ή μια σχολή σαν τον Πλάτωνα. Είχε έναν απλό κήπο όπου ζούσε με μερικούς φίλους, οι οποίοι απλά εργάζονταν στον κήπο παράγοντας τα απαραίτητα για να ζήσουν. Το σύνθημα τους ήταν φάτε , πιείτε και να είστε χαρούμενοι. Αυτή ίσως να μπορεί να θεωρηθεί η πρώτη οικοκοινότητα.

Οι βασικές αρχές της φυσικής θεωρίας του Επίκουρου μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:

1.Τίποτα δεν δημιουργείται από το τίποτα.
2.Ο κόσμος δεν δημιουργήθηκε από θεία παρέμβαση.
3.Ακόμα και αν υπάρχουν θεοί, αυτοί δεν επιδρούν στο φυσικό κόσμο.
4.Η ύλη δεν καταστρέφεται σε τίποτα.
5.Πρωταρχικά στοιχεία της ύλης είναι μικρά αδιαίρετα άφθαρτα σωματίδια ( άτμητα σωμάτια = άτομα).
6.Τίποτα δεν μπορεί να γίνει αισθητό αν δεν έχει υλική υπόσταση. Τίποτα δεν υπάρχει εκτός από τα άτομα και το κενό ανάμεσά τους.
7.Όλα τα σώματα, είτε είναι άτομα, είτε προέρχονται από ένωση ατόμων.
8.Το σύμπαν είναι άπειρο. Δεν βρισκόμαστε στο κέντρο του σύμπαντος, αλλά είμαστε ένας από τους αναρίθμητους κόσμους του σύμπαντος.
9.Τα άτομα βρίσκονται σε διαρκή κίνηση μέσα στο κενό. Μπορούν να συνεχίσουν σε ευθεία, να συγκρουστούν, να αλλάξουν κατεύθυνση, να ενωθούν με άλλα άτομα στη δημιουργία σύνθετων σωμάτων.
10.Οι κόσμοι και τα έμβια όντα δημιουργούνται από τυχαία γεγονότα λόγω της χαοτικής κίνησης των ατόμων.
11.Αυτό που αποκαλούμε «ψυχή» είναι σωματική οντότητα με υλικά χαρακτηριστικά και δεν συνεχίζει να υπάρχει μετά τον θάνατο.
12.Η αίσθηση είναι αξιόπιστη, διότι δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κάτι άλλο πιο αξιόπιστο από αυτήν. 

Η λέξη ηδονή στην επικούρεια φιλοσοφία έχει δύο έννοιες. Ηδονή είναι η ευχαρίστηση από το φαγητό , το πιοτό , τη ψυχαγωγία κλπ .
Ηδονή όμως είναι , η διάθεση που νοιώθουμε , όταν λείψει κάθε πρόβλημα, πείνας , δίψας ή άλλη επιθυμία  ή και φροντίδα , δηλαδή :

"Είναι αδύνατον να ζεις ευχάριστα χωρίς να ζεις σοφά, έντιμα και δίκαια και είναι αδύνατον να ζεις σοφά έντιμα και δίκαια χωρίς να ζεις ευχάριστα. "


Share on Google Plus

About apenanti oxthi

Μια άλλη ματιά στην λεωφόρο των πληροφοριών.