Tο αυθεντικό πρόσωπο της Ελλάδας στο αυστριακό ντοκιμαντέρ «Η Ελλάδα ανθίζει»


Με το ντοκιμαντέρ «Η Ελλάδα ανθίζει» ο αυστριακός σκηνοθέτης Φ. Έντερ φιλοδοξεί να δείξει στη γερμανόφωνη δημοσιότητα το αυθεντικό πρόσωπο της Ελλάδας που δεν υπάρχει στα ΜΜΕ.
«Η Ελλάδα ανθίζει» (Griechenland blüht) είναι ο τίτλος της τηλεοπτικής παραγωγής του αυστριακού σκηνοθέτη Φάμπιαν Έντερ και της ηθοποιού Γιούλια Στεμπέργκερ. Το ντοκιμαντέρ που θα μεταδοθεί σήμερα για πρώτη φορά στο γερμανόφωνο τηλεοπτικό δίκτυο 3Sat είναι μια ανεξάρτητη παραγωγή που έχει ως στόχο να συμβάλει στην αποκατάσταση της εικόνας της Ελλάδας στην αυστριακή και γενικότερα τη γερμανόφωνη δημοσιότητα.
 Έντερ και Στεμπέργκερ φιλοδοξούν να “διορθώσουν” τις εσφαλμένες εντυπώσεις που πολύ συχνά καλλιεργούν τα ΜΜΕ για την Ελλάδα και την κρίση. Και όπως υπογράμμισε σε συνέντευξή του προς την Deutsche Welle o Φάμπιαν Έντερ: «Η απόφαση ήταν αυθόρμητη και προέκυψε στα μέσα του περασμένου Μαρτίου την ώρα που παίρναμε το πρωινό μας με την Γιούλια Στεμπέργκερ. Προηγουμένως είχαμε ακούσει τις ειδήσεις για την Ελλάδα και συμφωνήσαμε ότι αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Είμαστε μάρτυρες της διαπόμπευσης μιας χώρας και ενός λαού και αυτό εμείς δεν ήμασταν διατεθειμένοι να το ανεχθούμε άλλο. Πακετάραμε τις κάμερες και ξεκινήσαμε για να δείξουμε την άλλη Ελλάδα, εκείνη που δεν μας δείχνουν τα μέσα ενημέρωσης».
«Ταξίδεψα σε μια πλούσια χώρα, με πολλές δυνατότητες»
Ο Φάμπιαν Έντερ και η Γιούλια Στεμπέργκερ ξεκίνησαν από την Κρήτη με σταθμούς τις νότιες Κυκλάδες, την Πελοπόννησο και τα νησιά του Ιονίου για να φτάσουν στο Μεσολόγγι. Αναδεικνύοντας τις ομορφιές της Ελλάδας και την καθημερινότητα των Ελλήνων, ο αυστριακός σκηνοθέτης θέτει στο επίκεντρο της ταινίας τον άνθρωπο και τις συνθήκες, υπό τις οποίες αναγκάζεται σήμερα να ζει. Τα «ευρήματα» του Έντερ, όπως αποτυπώνονται στην ταινία του, ελάχιστη σχέση έχουν με αυτό που παρουσιάζει το μιντιακό mainstreaming στη Γερμανία και στην Αυστρία. Και όπως ο ίδιος λέει: «Συνάντησα πολλούς νέους που εγκατέλειψαν την Αθήνα για να επιστρέψουν στην ύπαιθρο. Εκεί προσπαθούν να αξιοποιήσουν τις γνώσεις που απέκτησαν στην Αθήνα για να ορθοποδήσουν, καθώς δεν θέλουν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους».
Ο Έντερ συνάντησε και άλλους νέους που «ήθελαν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να φύγουν όσο γίνεται πιο γρήγορα και όσο γίνεται πιο μακριά, καθώς δεν διακρίνουν προοπτική στην Ελλάδα». Όμως, όπως λέει, υπάρχει και η ισχυρή ομάδα που λέει «εδώ είναι η πατρίδα μας, έχουμε συνειδητοποιήσει τα προβλήματα που υπάρχουν, αλλά θέλουμε να τα λύσουμε και να κάνουμε κάτι». Αυτή η στάση τον συγκίνησε. «Μου άνοιξε τα μάτια αυτή η αντίληψη. Ταξίδεψα σε μια πλούσια χώρα, με πολλές δυνατότητες και ευκαιρίες», λέει ο Φάμπιαν Έντεν.
Ο αυστριακός σκηνοθέτης διερωτήθηκε πολλές φορές για ποιο λόγο μέχρι τώρα δεν σκέφτηκε κανείς ότι σε μια χώρα που υποφέρει υπάρχει ένα τεράστιο δυναμικό που μπορεί να αξιοποιηθεί. Από την ηλιοφάνεια και τους ανέμους της μέχρι την θάλασσα και τον ορυκτό πλούτο. «Με τις διαρκείς αρνητικές αναφορές δεν μπορεί κανείς να ξυπνήσει και να αξιοποιήσει τα δημιουργικά πνεύματα. Και αυτό ακριβώς θέλω να στείλω ως μήνυμα με την ταινία. Δεν επιτρέπεται να βλέπουμε τα πράγματα μονόπλευρα, ως Ευρωπαίοι», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο Φάμπιαν Έντερ.
Η κρίση θα διαρκέσει πολλά χρόνια, ίσως και 15, εκτιμά ο σκηνοθέτης, αλλά στο διάστημα αυτό θα πρέπει να αναδειχθούν στην Ελλάδα δημιουργικές δυνάμεις, τις οποίες οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να ενισχύσουν. «Στην Ευρώπη θα πρέπει να μάθουμε να καταλαβαίνουμε ο ένας τα προβλήματα του άλλου», παρατηρεί ο 49χρονος δημιουργός.
«Τον περασμένο Μάρτιο η Ελλάδα δεν είχε πρόσωπο»
Ο Φάμπιαν Έντερ συναντήθηκε με τρεις γενεές Ελλήνων με διαφορετικές αναφορές στην ενωμένη Ευρώπη. Σχηματικά αποκόμισε την εντύπωση ότι για τους άνω των 60 η Ευρώπη είναι ένα δημιούργημα στα χαρτιά, ενώ για τους 40ρηδες η ΕΕ και η ευρωζώνη είναι γεγονότα που έχουν και συναισθηματική αξία. Για τους 20άρηδες η Ευρώπη είναι μια αυτονόητη πραγματικότητα. Οι περισσότεροι Έλληνες έχουν συνειδητοποιήσει ότι η χώρα τους θα πρέπει να αλλάξει και να βελτιώσει τα κακώς κείμενα. «Αναμένουν ωστόσο την αλληλεγγύη των άλλων μελών της ευρωπαϊκής οικογένειας». Κανείς από τους νέους αυτούς ανθρώπους «δεν θέλει δισεκατομμύρια από την Ευρώπη χωρίς να κάνει τίποτε. Ωστόσο τα ευρωπαϊκά χρήματα δεν έχουν για τον πληθυσμό απτά αποτελέσματα. Και αυτό προκαλεί απόγνωση σε πολλούς Έλληνες που καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η Ευρώπη ούτε μπορεί ούτε θέλει να μας βοηθήσει», παρατηρεί ο Φάμπιαν Έντερ.
Τι επίδραση αναμένει να έχει το ντοκιμαντέρ, τον ρωτούμε. «Θέλουμε να δώσουμε στους τηλεθεατές τη δυνατότητα να δουν ένα πρόσωπο της Ελλάδας, το οποίο μέχρι τώρα δεν υπήρχε στα ΜΜΕ. Τον περασμένο Μάρτιο, όταν αποφασίσαμε να κάνουμε το φιλμ, η Ελλάδα δεν είχε πρόσωπο. Αυτό που έβλεπε η κοινή γνώμη ήταν γερμανικές σημαίες να καίγονται και όλοι συνέδεαν τη χώρα με τη Μέρκελ. Πιστεύω ότι συμβάλαμε στο να δει το κοινό ένα άλλο, ένα αυθεντικό πρόσωπο της Ελλάδας».
«H Ελλάδα είναι ένα τμήμα της πατρίδας μας, της Ευρώπης»
Μπορεί όμως να αλλάξει η εικόνα της Ελλάδας και ο τρόπος αντιμετώπισης των Ελλήνων μετά από τόση αρνητική δημοσιότητα; «Θα σας έλεγα ότι όχι μόνο είναι δυνατόν, αλλά και ότι υπάρχει μια έντονη επιθυμία για αυτό. Το διαπιστώσαμε από το τεράστιο ενδιαφέρον των υποστηρικτών στην ιστοσελίδα μας(http://www.griechenlandblueht.com/) », υπογραμμίζει ο αυστριακός σκηνοθέτης, προσθέτοντας ότι «πολλοί άνθρωποι θέλουν να μάθουν και να δουν πράγματα για την Ελλάδα που δεν σχετίζονται μόνο με τα δημοσιονομικά και οικονομικά, που έγιναν αντικείμενο εκμετάλλευσης από κάποιους με λαϊκιστικό τρόπο.
Θέλουν να γνωρίζουν πως ζει σήμερα ο απλός άνθρωπος στην Ελλάδα. Στο μυαλό τους αναπτύσσεται η σκέψη ότι η Ελλάδα είναι ένα τμήμα της πατρίδας τους, της Ευρώπης. Με αυτό το όραμα άλλωστε διαπαιδαγωγηθήκαμε. Και οι άνθρωποι στην πλειονότητά τους θέλουν να δουν αυτή την υπόσχεση να τηρείται».
Σταμάτης Ασημένιος skai.gr


Share on Google Plus

About apenanti oxthi

Μια άλλη ματιά στην λεωφόρο των πληροφοριών.